Terugkijkend op een succesvol A3 event: de 7 beste ideeën voor meer rendement met de A3 methodiek

Terugkijkend op een succesvol A3 event: de 7 beste ideeën voor meer rendement met de A3 methodiek

Een ambitieuze titel voor het jaarlijkse A3 event dat op 13 juni jl. in Vaassen werd georganiseerd door RONT Management Consultants. Maar het heeft inderdaad uitstekende tips en ideeën opgeleverd. Samen met ruim 55 deelnemende relaties (het A3 event was volgeboekt) werd nagedacht, gediscussieerd en geconcludeerd aan de hand van zeer inspirerende sprekers. De 7 beste ideeën die wij hebben geconcludeerd zijn:

  1. Geen punt zonder verhaal! In een A3 jaarplan staan allemaal bullits, je moet als manager de verhalen achter die punten kunnen vertellen, anders heeft het geen betekenis.
  2. In een zelf-organiserend team durf je pas te ondernemen als je je grenzen kent. A3 is daarvoor een prima hulpmiddel.
  3. Als je vrijheid wilt moet je de verbinding zoeken. Een pleidooi voor het gebruik van de A3 methodiek als middel om tot een goed gesprek te komen!
  4. Pas de vorm van je A3 aan aan je gezelschap. Denk bijvoorbeeld aan de A3 deurposter voor discussie met teams en medewerkers, waarbij de aandacht voornamelijk uitgaat naar de acties.
  5. A3 gesprekken leiden tot verbetering als je stuurt op reflectie en leren.
  6. Cijfers zeggen niet alles, heb oog voor het verhaal. Ga op zoek naar een multimediale dialoog, gebruik soms cijfers en letters, gebruik soms ook films en verhalen.
  7. Beperk je A3 niet tot managers maar zoek aansluiting bij de medewerkers in het team.

Mijn persoonlijke beste ideeën waren tot nu toe “voorbeeldgedrag van de leiding”, “discipline in de uitvoering” en “aanwezigheid van hulptroepen”. Die blijven wat mij betreft staan, maar zij gelden vooral de eerste twee jaren. De oogst van het A3 event is van groot belang voor de organisaties die A3 al langer toepassen en de werking willen versterken.

Over de schrijver
Walter is senior consultant bij RONT Management Consultants. Resultaatgerichter werken en het maken van plannen waar wat mee gebeurt zijn de speerpunten. Walter wordt gekenmerkt door het snelle schakelen tussen strategische advisering en praktische toepasbaarheid.
Reactie plaatsen